Saturday, April 15, 2006

Hadis 11 - Rupa Orang Yang Meminta-Minta Di Dunia

Daripada Abdullah bin Umar, ia berkata, telah bersabda Rasulullah SAW:

"Sentiasa seorang lelaki itu meminta-minta kepada manusia hingga datanglah ia pada hari qiamat (kelak) tiada pada mukanya sepotong daging"


Hadis terrsebut menggambarkan rupa orang yang meminta-minta di dunia, iaitu balasan kepada orang meminta-minta sedekah daripada manusia untuk memperbanyakkan atau menambahkan simpanan hartanya atau wangnya dan bukan untuk menyempurnakan hajatnya yang harus. Kedatangan orang itu pada hari qiamat kelak dengan ketiadaan terdapat pada mukanya sepotong daging.

Junjungan Rasulullah SAW berkata di akhir sabdanya yang ertinya "iaitu tidak ada pada mukanya seketul atau sekumpul daging" ialah sebagai menyatakan balasan hina dan tiada langsung kehormatan pada orang yang meminta-minta sedekah atau sebagai menyatakan dengan tepat balasan siksa dan tiada langsung kesenangan bagi orang itu. Dan siksaan ini adalah amat bersesuaian dengan perbuatan meminta-minta di hari dunianya.

Dengan hadis ini, jelaslah bagi kita bahawa Islam amatlah benci dan mencela sekeras-kerasnya perbuatan orang meminta-minta sedekah. Sebaliknya, Islama amatlah memuji dan mendesak sekuat-kuatnya supaya tiap-tiap pemeluknya berusaha dengan giat mencari kehidupan dan meninggi taraf hidupnya dengan jalan berikhtiar serta percaya akan kemampuannya untuk berdiri tegak di atas kaki sendiri atau apa yang diisitilahkan sekarang ini sebagai berdikari.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home