Tuesday, April 11, 2006

Hadis 5 - Malaikat Yang Melaporkan Perkara Sembahyang

Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda:

"Bertalu2 atau berturut2 datang kepada kamu oleh malaikat di waktu malam dan malaikat di waktu siang dan mereka berhimpun pada sembahyang fajr dan pada sembahyang 'asar. Kemudian naiklah mereka yang bermalam pada kamu, maka Allah bertanya mereka dan Ia lebih mengetahui dengan mereka, bagaimana kamu meninggalkan hamba-hambaKu? Maka mereka berkata, kami meninggalkan mereka sedang bersembahyang dan datang kami kepada mereka dan merekapun sedang sembahyang"


Hadis tersebut menerangkan bahawa datang kepada kamu oleh malaikat malam dan malaikat siang dengan bertalu-talu, sepuak demi sepuak dan mereka berhimpun, iaitu malaikat malam dan malaikat siang itu, pada sembahyang subuh dan sembahyang asar.

Adapun ditentukan dua waktu tersebut (subuh dan asar) dengan waktu perhimpunan malaikat, menunjukkan bahawa kedua-dua waktu itu adalah semulia-mulia waktu dan sembahyang pada waktu itu adalah seafdhal-afdhal sembahyang.

Setelah itu maka naiklah malaikat malam yang bermalam pada kamu itu lalu mereka ditanya oleh Allah dan Ia lebih mengetahui dengan mereka. Soal itu ialah, bagaimanakah kamu meninggalkan hamba-hambaKu? Maka jawab mereka memuji ke atas hamba-hamba yang beribadat, kami tinggalkan mereka sedang mereka itu di dalam sembahyang dan kami datang kepada mereka, mereka itupun di dalam sembahyang.

Difahamkan dari hadis tersebut, keterangan tentang ibadat seorang hamba yang sentiasa diperhatikan oleh malaikat. Kerana itu, mahulah ia melakukan ibadat itu dengan cukup sempurna menurut sebagaimana yang dituntut. Juga hadis tersebut memberitahu tentang kasihnya malaikat dan pujiannya di atas yang dikerjakan dan laporannya yang disampaikan kepada Allah tiap-tiap hari.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home