Friday, April 14, 2006

Hadis 9 - Memelihara Hak Diri dan Ahli

Daripada Abdullah bin 'Amru, ia berkata: Telah bersabda kepada aku Nabi SAW iaitu:

"Tidakkah dikhabarkan kepada aku bahawasanya engkau berdiri pada malam hari, dan engkau berpuasa pada siang hari? Berkata aku, bahawasanya aku perbuat yang demikian. Ia bersabda: Maka apabila engkau perbuat yang demikian itu, dalamlah mata engkau dan penatlah diri engkau dan bahawasanya bagi diri engkau ada hak ke atas engkau dan bagi ahli engkau ada hak ke atas engkau, maka berpuasalah engkau dan berbukalah, dan bangunlah engkau dan tidurlah."

Keterangan:

Kata Abdullah bin 'Amru, bahawasanya telah bertanya kepadanya Nabi SAW iaitu, "Tidakkah dikhabarkan kepada aku bahawasanya engkau berdiri pada malam hari dan berpuasa di siang hari?"

Dijawabnya bahawa sebenarnyalah dia perbuat yang demikian itu.

Bersabda Rasulullah: "Maka apabila engkau perbuat yang demikian (sembahyang malam hari, puasa siang hari), tentulah cengkung mata engkau dan lemah lesu diri engkau, dan ketahuilah bahawa bagi diri engkau (badan engkau) ada hak, dan bagi isteri engkau ada hak yang mesti ditunaikan. Sebab itu, maka berpuasalah engkau dan berbukalah. Juga, bangunlah engkau beribadat dan tidurlah engkau kerana berehat (bersenang diri).

Demikianlah junjungan di dalam sabdanya menerangkan cara seorang Islam mengerjakan ibadat, iaitu janganlah kiranya terlalu kuat ibadatnya hingga melemahkan tenaga matanya dan dirinya, dan ia mestilah pula sentiasa ingat hak dirinya dan hak isterinya yang mesti ditunaikan seberapa boleh supaya terselamat hidupnya di dunia dan di akhirat.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home