Tuesday, April 11, 2006

Hadis 6 - Bang (Azan) dan Saf Pertama, Kelebihan 'Isyak dan Subuh Berjama'ah

Daripada Abu Hurairah, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

Kalau mengetahui oleh manusia sesuatu yang ada bang (azan) dan pada saf pertama, kemudian mereka tiada mendapatkannya melainkan mereka membuang undi, nescaya mereka membuang undi itu. Dan kalau mereka mengetahui tentang faedah bersegera kepada sembahyang nescaya mereka berlumba-lumba kepadanya. Dan kalau mengetahui mereka apa yang ada pada sembahyang 'isyak dan subuh, nescaya mereka datangi keduanya sekalipun dengan mengisut


Hadis tersebut menerangkan bahawa kalaulah mengetahui manusia tentang kelebihan dan besar balasan yang didapati daripada bang (azan) dan daripada saf pertama, kemudian mereka tiada berpeluang untuk mendahului orang lain melainkan dengan jalan mengundi di antara mereka sendiri, nescaya berundilah oleh mereka. Kerana apa? Ialah kerana hendak mendapat kelebihan (fadhilat) yang terkandung pada bang dan pada saf yang pertama itu.

Dan kalau mereka mengetahui akan kelebihan bersegera pada menyempurnakan sembahyang, nescaya berlumba-lumba mereka kepadanya. Seterusnya, kalau mereka mengetahui pahala sembahyang 'isyak dan subuh dengan berjama'ah, tentulah mereka datang menyempurnakan keduanya dengan cara berebut-rebut dan berlumba-lumba sekalipun dengan mengisut.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home