Saturday, April 08, 2006

Hadis 1 - Berbelanja Untuk Rumahtangga

Daripada Abi Mas'ud, daripada Nabi SAW, sabdanya:

"Apabila seorang lelaki berbelanja untuk ahlinya (rumahtangganya), hal keadaan ia ikhlaskan (dalam perbelanjaannya), maka perbelanjaan itu sedekah baginya"


Hadis tersebut menerangkan bahawa apabila seorang lelaki membelanjakan wangnya atau yang lainnya kepada ahli rumahnya, iaitu kepada isterinya, anaknya dan kepada mereka yang di bawah tanggungannya, dengan bersih hati dan ikhlas kerana Allah, maka perbelanjaan yang dikeluarkan itu sama ada besar atau kecil, sedikit atau banyak, semuanya itu dihitung menjadi sedekah baginya. Ertinya, ia beroleh pahala sebagaimana ia bersedekah kepada orang lain.

Sebaliknya kalau seseorang mengeluarkan perbelanjaan kepada mereka yang tersebut bukan dengan bersih hati atau bukan dengan ikhlas, maka terlepaslah ia daripada kewajipan tanggungan yang wajib, tetapi tiada beroleh apa-apa pahala.

Oleh itu, hendaklah seseorang bersih hati dan ikhlas ketika mengeluarkan perbelanjaan rumahtangga, supaya mendapat pahala di samping terlepasnya daripada tanggungannya yang wajib serta berjalanlah roda kehidupan rumahtangganya dengan baik dan mendapat keridhaan Allah Azzawajalla.

Hadis 5, Terjemahan Mukhtasar Abi Jamrah

0 Comments:

Post a Comment

<< Home