Friday, April 14, 2006

Hadis 8 - Rasulullah Mengajar Orang yang Tiada betul Mengerjakan Sembahyang

Daripada Abi Hurairah bahawasanya Nabi SAW telah masuk ke dalam masjid, maka masuk pula seorang lelaki lalu bersembahyang. Kemudian ia datang, maka ia mengucap salam kepada nabi SAW, lalu dijawabnya dan bersabda: Kembalilah engkau, maka bersembahyanglah engkau kerana bahawasanya engkau tiada sembahyang. Kemudian maka ia sembahyang. Setelah itu ia datang, maka mengucap salam kepada Nabi SAW, lalu Nabi bersabda: Kembalilah engkau, maka sembahyanglah kerana bahawasanya engkau tiada sembahyang; dikatakannya sebanyak 3X. Maka berkata ia, demi Tuhan yang mengutuskan engkau dengan benar untuk menjadi nabi, maka tiada aku dapat memperelok akan yang lainnya, maka ajarkanlah daku. Ia bersabda: Apapbla engkau bangun kepada mengerjakan sembahyang, maka bertakbirlah, kemudian bacalah apa yang mudah kepada engkau daripada ayat Al-Qur'an, kemudian ruku'lah hingga tetap engkau dalam keadaan engkau ruku', kemudian itu, angkatlah hingga engkau i'tidal dalam keadaan engkau berdiri, kemudian sujudlah hingga tetaplah engkau dalam keadaan engkau sujud, kemudian bangkitlah hingga tetap engkau dalam keadaan engkau duduk, kemudian sujudlah hingga tetaplah engkau bersujud. Kemudian itu, perbuatlah engkau akan yang demikian di dalam sembahyang engkau semuanya.


Keterangan:
Junjungan Rasulullah SAW telah memasuki masjid, kemudian pada waktu itu masuk puila seorang lelaki, namanya Khullad bin Rafi' Al-Zarqi, lalu terus bersembahyang. Kemudian lelaki itu datang kepada junjungan dan kepada junjungan diucapkan salam. Salamnya itu dijawab oleh Rasulullah. Kemudian akhirnya, diterangkan bagaimana perbuatan yang mesti dilakukan di dalam sembahyang.

Kepada lelaki itu, sesudah mengucapkan salam pertama kalinya kepada junjungan, dia disuruhkan sembahyang kembali oleh kerana tiada sah sembahyang yang dikerjakan itu. Setelah itu, lelaki itu bersembahyanglah, kemudian ia datang kepada junjungan, maka kepadanya diucapkan salam. Kemudian bersabda junjungan: Kembalilah engkau, kemudian maka sembahyanglah kerana tiada sah sembahyang engkau. Demikian dikatakan 3X sebagai ajaran kepadanya.

Kemudian maka lelaki itu berkata: Demi Tuhan yang mengutuskan engkau dengan benar untuk menjadi nabi, maka tiada aku dapat memperelok akan yang lainnya (ertinya: aku tahu sebagaimana yang aku perbuat ini dan tak tahu akan yang lain). Lalu dia memohon dari Rasulullah supaya mengajarkannya cara mengerjakan sembahyang dengan betulnya.

Sabda junjungan: Apabila engkau bangun kepada mengerjakan sembahyang, maka hendaklah engkau mulai dengan takbiiratul ihram. Kemudian bacalah apa yang mudah daripada ayat Al-Qur'an. Kemudian ruku'lah hingga tetap engkau (tetaplah engkau, ertinya bertama'ninah) di dalam ruku' itu. Setelah itu bangunlah hingga engkau i'tidal di dalam berdiri. Kemudian sujudlah hingga tetaplah engkau di dalamnya. Kemudian bangunlah hingga hingga tetaplah engkau di dalam duduk di antara dua sujud. Setelah itu, sujudlah hingga tetaplah engkau di dalam sujud itu.

Kemudian perbuatlah yang demikian itu (iaitu takbir, membaca qur'an, ruku', sujud, duduk dan tama'ninah) di dalam sembahyang engkau semuanya (sama ada fardhu atau sunat).

Demikian Rasulullah mengajarnya bersembahyang yang betul.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home